Bule i tandkødet
En nyligt opstået bule eller hævelse i tandkødet kan være tegn på betændelse i eller omkring en tand og være en tandbyld.
Hævelsen kan være både meget øm eller næsten uden ubehag og være enten hård / fast eller blød.
Er bulen blød, vil der ofte ikke være særlige smerter, og måske er der også et lille hul, en såkaldt fistel, hvor der kommer væske eller ligefrem pus ud. Pusset smager grimt og kan give dårlig ånde. Hævelsen har sikkert inden da været betydelig mere smertefuld og fast.
En tandbyld kan opstå på grund af infektion i tandnerven, som spreder sig ud i vævet omkring tanden.
Der kan også være tale om en paradentose-byld, som er betændelse i en fordybet tandkødslomme eller bakterier kan samles under tandkødet og give betændelse omkring en visdomstand, som ikke er brudt helt frem i munden. En anden årsag kan være en revne i eller brud på tandroden.
En byld kan også opstå ved at et fremmedlegeme som fx en popcornskal presses ned i tandkødslommen og sætter sig fast.
Kæberne har mange helt naturlige fremspring, men mærker du en bule eller hævelse, som ikke har været der tidligere, bør du henvende dig til klinikken.
En undersøgelse kombineret med røntgenbillede kan afklare årsagen og mulighederne for behandling.
Det er kun sjældent nødvendigt at behandle med antibiotika.
Har du brug for smertestillende tabletter anbefaler vi:
- 1g Panodil/Pamol højst 4 gange dagligt og hvis NSAID tåles kan der suppleres med 400 mg Ipren 3 gange dagligt.
- Skylning med 0,12 % klorhexidin kan i nogle tilfælde også lindre symptomerne.
Har du yderligere spørgsmål, så kontakt din lokale tandlæge.